- Pohonné elementy
- Ozubené řemeny
- Ozubené řemenice, Ozubené hřídele, Upínací destičky
- Klínové řemeny
- Klínové řemenice
- Řetězy
- Řetězová kola
- Napínání řetězů a řemenů
- Vibrační technika ROSTA
- Ložiska a příslušenství
- Tlumicí technika Getzner
- Spojení hřídel - náboj
- Plastová vedení
- Spojky
- Omezovače krouticího momentu
- Trapézové šrouby a matice
- Ozubené tyče, kola a soukolí
- Hřídelové klouby, kloubové hřídele, drážkové hřídele a náboje
- Stavěcí a svěrné kroužky
- Normované díly
- Hydraulické komponenty
- Průmyslové hadice a armatury
- Roušky, respirátory
Hřídelové klouby se používají pro přenos rotačního pohybu a kroutícího momentu mezi hřídeli, jejichž osy neleží v jedné přímce. Kloubová hřídel výsuvná má stejný princip použití, přičemž spojované hřídele mohou během provozu navíc měnit vzájemně svou polohu bez přerušení přenosu rotačního pohybu z hnacího hřídele na hnaný.
Všechny součásti a typy jsou vyráběny podle normy DIN 808.
Hřídelové klouby a kloubové hřídele výsuvné se často aplikují při konstruování obráběcích strojů, válcovacích stolic a válcovacích tratí, výrobních linek, manipulátorů, mobilních pracovních strojů atd.
Rozdělení dle konstrukce ložiska kloubu
Klouby a hřídele jsou vybaveny kluzným nebo jehlovým ložiskem. Vhodnost užití daného druhu ložiska je dána aplikací a zamýšleným způsobem použití a při výběru je nutné brát v úvahu několik kritérií.
Klouby a hřídele s kluzným ložiskem se používají pro menší otáčky (do 1.000 ot/min). U kloubů a hřídelí s kluzným ložiskem je povolený i nepatrný úhel vychýlení již od 0°. Díly s kluzným ložiskem vyžadují promazávání. Použitím protiprachové manžety naplněné tukem se prodlouží interval údržby.
Klouby a hřídele s jehlovým ložiskem se používají pro vysoké otáčky (do 5.000 ot/min) a úhel vychýlení minimálně 10° (jinak dochází k nadměrnému opotřebování jehlového ložiska). Součásti s jehlovým ložiskem jsou bezúdržbové: ložisko je opatřeno vlastní tukovou náplní a po celou dobu životnosti je bezúdržbové. Kloub s jehlovým ložiskem je kvalitní, přesný a při provozu nevznikají vůle v ložisku.
Materiál
Klouby a hřídele jsou vyráběny ze zušlechtěné oceli C45 (dle ČSN 12 050) a její mez pevnosti je mezi 650 až 800 MPa. Nejvíce namáhaná část kloubu je kardanový kříž. Vidlice, ve které je uchycen, je zvlášť povrchově indukčně kalená a následně broušená. Tím se zvyšuje její pevnost a odolnost proti opotřebení. Klouby a hřídele s kluzným ložiskem je možné vyrábět i z nerezi, která má ale nižší pevnost.
Možná je i povrchová úprava jako nástřik v požadovaném odstínu, pozink atd.
Hřídelové klouby a kloubové hřídele dodáváme dle požadavku zákazníka.